Home » Nieuws »

Cultuur geeft energie

Cultuur geeft energie

Nood aan een energieboost en een beetje extra warmte tijdens de donkere maanden? Laat je onderdompelen in een wereld van theater, dans, film en muziek en beleef onvergetelijke momenten met de ganse familie of met vrienden.

Op www.pakuitmetcultuur.be ontdek je ontroerende, ontspannende en verrassende voorstellingen in de Cultuurregio Leie Schelde en Meetjesland. Eén platform waarop je makkelijk en snel tickets kan bestellen voor een voorstelling in je favoriete cultuurhuis. Of pak UiT met cultuur en schenk voor de feestdagen (Sint, oud en nieuw, Valentijn…) een cadeaubon weg.

Wat vorig jaar nog een bescheiden postcorona-campagne was, is inmiddels uitgegroeid tot een stevige jaarlijkse actie van de cultuurhuizen in de regio’s Leie Schelde en Meetjesland. Het doel is helder: via een spraakmakende online campagne (met prikkelende promofilmpjes) weer meer publiek de cultuurzalen binnen lokken. De campagne zelf loopt tijdens de feestdagenperiode (december – half februari).

 

Want corona mag dan grotendeels voorbij zijn, lang niet alle bezoekers vinden makkelijk weer de weg terug naar hun vaste cultuurhuis. Dat bevestigt ook een grootschalig publieksonderzoek bij zo’n 26.000 respondenten door o.m. de universiteit van Antwerpen, waarvan de resultaten onlangs werden bekendgemaakt.

Niettegenstaande de hoge tevredenheid (87% van de gebruikers geeft aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over het aanbod van het cultuurhuis) is er een daling van meer dan 10% op de aankoop van een abonnement of kortingsformule. Uiteraard speelt ook de energiecrisis een rol: “Mensen ontzeggen zich niet alles, maar mensen kopen minder tickets. Waar men er vroeger 4 of 5 kocht, zijn het er nu 2’. Het koopgedrag is veranderd, dus nu meer dan ooit moeten cultuurhuizen zo breed mogelijk uitreiken naar hun publiek, ook degenen die het misschien moeilijker hebben, zoals bv. alleenstaanden en jongeren.

Aan de inzet van de cultuurhuizen zal het alvast niet gelegen hebben. De studie wijst uit dat hun communicatiekanalen wérken (voor zo’n 60% van de Vlaamse respondenten is het ontvangen van de seizoensbrochure het startsignaal om tickets te bestellen en ook bij de jongeren in Vlaanderen bleek 67% het lokale cultuurhuis te kennen).

Voor het eerst is ook via een nieuw impactmodel (met bv. scores op de begrippen ‘veilige haven’, ‘perspectief’, ‘creativiteit’ en ‘gemeenschap’) bewezen dat cultuurhuizen een positieve invloed hebben op het welzijn van de bezoekers. Ook in de nabije toekomst blijft de rol van een cultuurhuis als ontmoetingsplaats cruciaal.

Werkpunten blijven evenwel de bereikbaarheid via het openbaar vervoer en een verdere uitbouw van de digitalisering.

Een mooi rapport dus, nu moet het publiek alleen nog volgen… Want cultuur geeft je energie, is goed voor je algemeen welzijn, creëert warmte als je het samen doet…! Dat is nu wel duidelijk.

Extra energie en warmte creëren we ten slotte ook door de brede en intense samenwerking tussen zoveel cultuurpartners. Want dit is op de eerste plaats een initiatief van de Cultuurregio Leie Schelde en Meetjesland in nauwe samenwerking met CC De Herbakker, CC Stroming Evergem, muziekclub N9, Leietheater Deinze, Arscene en Popallure.  Maar uiteraard geldt deze oproep ook voor het volledige cultuuraanbod in alle gemeenten binnen de cultuurregio’s: www.uitinhetmeetjesland.be en www.cultuurregioleieschelde/uitagenda.be

 

De campagne werd op 24 november 2022 in CC De Stroming in Evergem voorgesteld aan de pers.