PolsRegio.be

erfgoededucatie

De erfgoedcel heeft een nieuwe koffer met kennismakingslessen erfgoed voor in de klas, bij een jeugdbeweging of elders uitgewerkt. Momenteel is deze erfgoedkoffer voor kinderen van het 1e en 2e leerjaar. Daarbij moeten ze aan de hand van kaartjes het erfgoed zoeken en er het hedendaags voorwerp aan koppelen. Later zullen ook pakketten voor 3e tot 6e leerjaar gemaakt worden.

De koffer kan meegenomen worden naar de klas, maar ik het gebouw te Deinze is ook een vertelhoek waar met de koffer kan gewerkt worden.

 

Intussen zetten we wel het bordspel 'This is not a game' ter beschikking. Dit is een bordspel waarbij leerlingen zich inleven in het verhaal van een vluchteling. In dit spel zijn de verhalen van veertien vluchtelingen opgenomen die leefden tussen de middeleeuwen en het heden. Deze personages brengen hun waargebeurde verhaal over hun tocht naar en uit ons land. Leerlingen verkennen via verhaalkaarten en doe-opdrachten het parcours van deze vluchtelingen. Zo krijgen kinderen en jongeren inzicht in wat vluchten is, maken ze kennis met enkele basisbegrippen en ontdekken ze spelenderwijs de impact van vluchten.

De leerkrachtenhandleiding geeft extra kadering voor het verloop en de nabespreking van het spel. In de handleiding zijn eveneens lessuggesties en de bijhorende eindtermen en ontwikkelingsdoelen te vinden.

This is not a game is een initiatief van FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, de Provincie West-Vlaanderen (Netwerk Oorlog en Vrede) en Vluchtelingenwerk Vlaanderen.

Doelgroep en timing

Dit spel kan gespeeld worden met een volledig klas. In de spelzak is materiaal voorzien om de klas op te delen in vier kleine groepjes.

Het spel is geschikt voor de derde graad van het basisonderwijs, alle graden van het secundair onderwijs en het volwassenonderwijs.

De voorziene duur van dit spel is twee lesuren van 50 minuten.

‘This is not a game in de kijker

Reportage Karrewiet

Reportage Focus WTV

Foto’s lancering spel