PolsRegio.be

Sint-Martinuskerk

Dorp , 9830 Sint-Martens-Latem

De kerk van Latem zal, evenals die van Afsnee, Deurle en Sint-Denijs-Westrem, van oude oorsprong zijn. Rekening houdend met de originele stijl, het materiaal en de vroege vermeldingen ligt een stichting in de 11e eeuw voor de hand. Zeker is dat Latem in 1121 een kerk bezat. In dat jaar plaatste Lambert, bisschop van Doornik, haar onder het patronaat van de Sint-Baafs in Gent. Het bouwmateriaal, Doornikse steen, werd langs de Leie aangevoerd. Vandaar dat de kerk, evenals die van Afsnee, zo dicht bij de rivier is gesitueerd.

De romaanse kerk is echter rond 1900 ingrijpend verbouwd. Het brede middenschip, samen met de twee smalle zijbeuken, krijgt dan het aanzien van drie gotische hallen. Daardoor verloor de kerk een deel van haar authentiek karakter. De kunstenaars ervaren dat kennelijk ook zo: schilders als Serafien de Rijcke, Albijn Van den Abeele en Albert Servaes geven ook ná 1900 in hun Latemse dorpsgezichten de voorkeur aan de oorspronkelijke architectuur.

Op het kerkhof vinden we het stemmige graf van Albijn Van den Abeele, de nestor van de Latemse schilders. In de hoek voorbij de westelijke ingang rust sedert 1941 de grote beeldhouwer George Minne. Op de zerk het beeld van zijn hand: Moeder en kind (1930), in brons gegoten.

In de kerk hangt in de noordelijke zijbeuk een groot doek van Gustave van de Woestyne, Onze-Lieve-Vrouw schenkt de rozenkrans aan Dominicus. Wie het schilderij goed bekijkt, herkent de invloed van de Vlaamse Primitieven. De tegenhanger in de zuidbeuk is minder introspectief. Het is gewijd aan St.Martinus, de parochieheilige die als Romeins soldaat z'n mantel deelt met een bedelaar. Het dynamisch stuk dateert van 1966 en is van de hand van de Latemse schilder Maurice Schelck. Het Heilig Hartbeeld springt ook in het oog. Het beeld is van de hand van George Minne en overstijgt de vele stereotiepe afbeeldingen van het Heilig Hart. Een ander opvallend element in de kerk is de kruisweg. Deze kunstwerken werden in 1983 vervaardigd door keramist Paul de Bruyne. De artistieke kracht van deze kruisweg ligt vooral in de eenvoud.

 


 

Andere bezienswaardigheden